مشروح اخبار

هویدا شدن بی تدبیری دولت یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد

هویدا شدن بی تدبیری دولت یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد
مهرورزی: دولت روحانی که با وعده های عملی نشده همچنان دل به برجام بی فرجام سپرده است در استان کهگیلویه و بویراحمد که یک درصد وسعت کشور را تشکیل می دهد نتوانسته است پروژه های به یادگار مانده از دولت قبل را به سرانجام برساند و تغییر و تحولی در این استان ایجاد کند.

به نقل ازبویرخبر،بعد از سه سال انتظار سرانجام دولت یازدهم ۲۴ مرداد امسال در صدر هیاتی به استان کهگیلویه وبویراحمد سفر کرد و در جمع مردم این استان از روزهای خوش پس از برجام سخن گفت و با اختصاص اعتباراتی در حوزه های مختلف قصد داشت تا پروژه های نیمه تمام را فعال، اوضاع اقتصادی و وضعیت معیشت مردم را بهبود بخشد اما با گذشت چهار ماه از سفر رئیس جمهور نه تنها تغییر و تحولی در حوزه های مختلف به وجود نیامده است بلکه برخی مدیران کل این استان نیز از اختصاص نیافتن اعتبارات وعده داده شده توسط روحانی به شدت گلایه دارند و نارضایتی خود را در جلسات به استاندار اعلام می کنند.

 

حدود سه سال از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد و تکمیل پروژه های مهم عمرانی یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد از پل سوم بشار گرفته تا بیمارستان ۲۸۸ تختخوابی شهید جلیل تا کلگ زنی راه آهن اقلید به یاسوج، مجتمع فرهنگی هنری ارشاد در هاله ای از ابهام به سر می برند.

در همین زمینه گزارشی از پروژه های مهم شهر یاسوج به عنوان مرکز استان که در زمره طرح های ۱۰+۲۰سید موسی خادمی برای توسعه استان قرار داشت و در سال ۹۴ تدبیری برای افتتاح  آنها پیدا نشد داشته ایم.

پیش از سید موسی خادمی استاندار فعلی کهگیویه وبویراحمد، چهار استاندار وعده تکمیل پل سوم رودخانه بشار را دادند اما این وعده ها عملی نشد و این پروژه همچنان راکد است.

پل سوم بشار که یکی از مصوبه های سفر اول دولت نهم به استان بود به دستور هیئت دولت برای کاهش ترافیک و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج به شیراز کلنگ زنی شد.

پروژه عمرانی شهر یاسوج

این پل که در انتهای شهرک بلکو و چسپیده به پارک بزرگ مهرورزی قرار دارد در زمان محمد بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری حاج حسینی آغاز به فعالیت کرد.

سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در بازدیدهای اخیر از این پروژه حیاتی یاسوج با انتقاد از روند تکمیلی آن گفت: برای تکمیل این پروژه بودجه ای ۴۰هزار میلیارد ریال هزینه شده که تکمیل این پروژه می تواند نقش مهمی در کاهش ترافیک مرکز استان داشته باشد.

پروژه عمرانی شهر یاسوج

وی با انتقاد از روند اجرایی این پروژه خاطر نشان کرد: پیمانکار پروژه باید فعالیت خود را با شتاب بیشتری از سر بگیرد تا مسئولان با او همکاری کنند.

این روزها که بار سنگین ترافیک بر کمر شهر یاسوج سنگینی می کند و نیاز به احداث این پل ضرورت دارد، چرا مسئولان استانی راهی برای حل این مشکل پیدا نکرده اند و هر روز با کلنگ زنی این طرح و افتتاح طرح هایی که در اولویت خاص نیستند، نوش دارویی برای تسکین این پروژه حیاتی در شهر یاسوج آماه نمی کنند.

اما باز هم عمر پل نیمه ساخته بشار به ۱۱ سال کشید و کلید دولت تدبیر راهی برای بازکردن قفل افتتاح آن نیافت؟؟؟!!!

پروژه دیگری که در شهر یاسوج باز هم هم کلید تدبیر راهگشای افتتاح آن نبود،ساختمان موزه میراث فرهگنی و گردشگری این شهر بود که خودش در گذر زمان به آثار باستانی برای مورخان تبدیل شد.

پروژه عمرانی شهر یاسوج

این پروژه که در گذر زمان آبستن حوادث بسیاری از واگذاری به نهاد دیگر تا راکد ماندن صددرصدی شده بود در سالهای اخیر رشد مطلوبی در زمان ایزدی و باقری برای تکمیل شدن گرفت، اما به یکباره به دستور مشاور طرح برای بازیابی در عملیات اجرایی و تغییر دکوراسیون دوباره در کما فرو رفت.

پروژه ساختمان موزه شهر یاسوج که عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ به زمین خورد زمان اتمام آن ۲۴ماهه برنامه ریزی شده بود.

موسی خادمی استاندار استان در آخرین بازدید سال ۹۳ از این پروژه حیاتی گردشگری شهر یاسوج با انتقاد از روند اجرایی و کُند این پروژه، ابراز کرد: در حال حاضر ۱۰میلیارد ریال به این پروژه از ماده ۱۸۰ و اعتبارات استانی اختصاص داده شده ولی در عین ناباوری تغییری در عملیات آجرایی قابل مشاهده نیست.

وی با انتقاد از روند کُند این پروژه در شهر یاسوج تصریح کرد: طبق زمان بندی که با حضور سلطانی فر رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در مرداد ماه سال ۹۳ در  مرکز استان لحاظ شد زمان اجرا و به بهره برداری از این پروژه دهه فجر سال ۹۳ بود که هنوز هیچ خبری از آن نیست.

استاندار با انتقاد از روند کُند پروژه های عمرانی شهر یاسوج مرکز استان خاطر نشان کرد: مردم از مسئولان مطالباتی دارند که مسئولان در قبال آن جوابگو هستند و اگر اینگونه نباشد قابل توجیه نیست.

بیمارستان ۲۸۸تختخوابی شهید جلیل همچنان در کما

پروژه ای دیگری در مرکز استان به خواب عمیق فرور رفته افتتاح بیمارستان ۲۸۸تختخوابی شهید جلیل شهر یاسوج است که با کاهلی و وعده وعیدهای مسئولان به کما رفت و خبر از افتتاح آن از این سال به آن و از این قرن به آن قرن کشیده شد.

بیمارستان ۲۸۸ تخت خوابی(شهید دکتر جلیل) یاسوج که بیشتر مسئولان استانی و کشوری نبود اعتبار کافی برای آن را، عامل اصلی راکدشدن آن می دانند.

پروژه عمرانی شهر یاسوج

بیمارستان ۲۸۸ تختخوابی (شهید دکتر جلیل)یاسوج که عملیات اجرایی دور دوم  آن از سال ۹۰ و در مصوبه سفر دوم دولت نهم و دهم اجرایی شد و شروع به فعالیت کرد، یکی از مهمترین پروژه های مهم مهر ماندگار در استان کهگیلویه و بویراحمد لقب گرفت.

این بیمارستان که تا پایان دوره هشت ساله دولت مهروز رشدی ۶۵درصدی را به خود می دید در آخرین روزهای صدارت این دولت آهسته آهسته زانوی غم بغل گرفت و در نبود اعتبارات عمرانی و استانی به یکباره راکد شد.

به گفته  سید موسی خادمی، این بیمارستان یکی از پروژه های مهم این استان که در زمینی به مساحت سه هکتارو زیر بنای دو هزار و ۵۰۰ متر مربع در هفت طبقه در حال ساخت است در مجموع ۲۸۸ تخت دارد که می توان با تکمیل آن بیشتر مشکلات مردم و شهروندان استان برای رجوع بیماران خود به استانهای دیگر را مرتفع کرد.

اعتبار ۱۵۰میلیارد ریالی بیمارستان شهید جلیل در سال ۹۴

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه در سال آینده ۱۵۰میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص داده شده است، افزود: با توجه به این موضوع که این پروه جزوء پروژه های ملی بوده تکمیل و به بهره برداری رسیدن این پروژه در آینده نیازمند ۴۰۰میلیارد ریال بودجه است.

 توقف مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد همچنان در ایستگاه نبود اعتبار

 آخرین پروژه ای که در سال ۹۳ خبر تکمیل آن در ۲۴ماه داده شده و میراثی از امین کمالوندی مدیر پیشین اداره ارشاد اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد برای این استان بود، مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر یاسوج است که هنوز در بی اعتباری بودجه های فرهنگی باز هم بر زمین ماند.

پروژه عمرانی شهر یاسوج

امین کمالوندی که در اولین روزهای حضور خود بر مسند فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چالاکانه کارهای فرهنگی خود را به جلو می برد، سعی بر تکمیل این مجتمع بزرگ فرهنگی هنری در مرکز استان داشت.

کمالوندی که چوب لاچرخ گذاشتن برخی از نهادها مانند شهرداری با دریافت عوارض بالا و نبود بودجه را از معایب ساختار فیزیکی این پروژه می دانست دست به دامن خادمی برای اتمام این پروژه در زمان ریاست خود بر این مسند شد.

سید موسی خادمی در بازدید از این پروژه اظهار کرد: این مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری در مرکز استان با اعتباری افزون بر ۵۲ میلیارد تومان از سال۸۷ آغاز شده و تاکنون ۲۱ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.

استاندار با تأکید بر این موضوع که این پروژه با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت است و مشکل اصلی آن کمبود اعتبارات عمرانی است، گفت: تا وقتی که این پروژه به پایان نرسد نمی توانیم پروژه دیگری در این سطح را برای استان تعریف کنیم.

تالار بزرگ فرهنگ از برنامه زمان بندی خود عقب است

وی با ابراز نگرانی از روند کُند این پروژه اظهار کرد: مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد شهر یاسوج از پروژه‌های لازم برای مردم استان وبویژه یاسوج بوده که فعالیت کُند آن این پروژه را از برنامه زمان‌بندی خود عقب انداخته است.

پروژه عمرانی شهر یاسوج

 اما تقلاهای کمالوندی هم راه به جایی نبرد و این میراث فرهنگی مدیراصوالگری دولت یازدهم باز هم غرق در کمبود اعتبارات گشت و بعد از کمالوندی به مدیری بومی به نام رضا دهبان نژاد سپرده شد .

باید دید آیا دهبان نژاد می تواند با روحیه چانه زنی بومی ونشان دادن خود در زمزه مدیران فعال سید موسی خادمی در چند ماه آینده این پروژه حیاتی در مرکز استان را به اتمام برساند یا نه؟!!

آیا سوت قطار تدبیر به صدا در می آید؟

مردم کهگیلویه وبویراحمد با مصوبه دولت نهم مبنی بر احداث خط آهن ” یاسوج- اقلید” خرسند و خوشحال شدند زیرا اجرای این پروژه می توانست مبنای توسعه باشد چون ارتباط عنصر اصلی توسعه است.

عبور خط آهن از یاسوج از مسیرهای مختلف توسط کارشناسان وزارت راه و شهرسازی بررسی شد تا اینکه در دولت دهم مسیر ” یاسوج- اقلید” را انتخاب کردند.

پروژهای که به عنوان یکی از پتانسل ها و راههای توسعه استان در دولت گذشته و دولت فعلی از آن یاد می شود درسالهای آخر  ازعمر دولت یازدهم با خیزشها و فرودهای خاصی روبه بوده است.

http://k-b.ir/wp-content/uploads/2014/10/%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1.jpg

پروژه راه آهن یاسوج به اقلید که یکی از شاه راههای مهم توسعه استان کهگیلویه بویراحمد و از بن بست خارج شدن این استان محروم به حساب می آید امروز درگیر ودار کاغذ بازیهای اداری گم شده و به غیر از نامی غریب از آن یاد نمی شود.

پروژه ای که در طول تاریخ رو به فراموشی سپرده و شاید ساخت آن به دراز و یا احتمالاً به کلی لغو شود.

تقریبا چند سالی می شود که قرار بر کلنگ زنی راه آهن یاسوج به اقلید بر روی زبانها است اما تاکنون بیش از چندین بار وزارت راه خُلف وعده کرده و کلنگ زنی این پروژه را به عقب انداخته و هر روز خبر از عملی نشدن و عملی شدن آن می دهد.

کریدر راه آهن یاسوج به اقلید که به عنوان بارانداز جنوب کشور محسوب شده و به راحتی می تواند شمال کشور به جنوب را وصل کند و از این حیث نه تنها برای استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد، بلکه برای کل کشور منافع کلان و استراتژیک داشته، امروز در خلف وعده های مسئولان اجرایی ،روبه فراموشی سپرده است.

رویای سفر با تله کابین یاسوج -بشار بر دل طبیعت دوستان ماند

قریب چهارسال است از که از کلنگ زنی پروژه تله کابین یاسوج بشار و همزمان با شروع به کار دولت یازدهم در شهر یاسوج می گذرد ،اما هنوز نه نامی و افتتاحی از این پروژه نیست ،گویی که کلید تدبیر دولت یازدهم برای افتتاح و بهره برداری از این پروژه هم گم شده است.

تله کابین یاسوج

پروژه تله‌کابین آبشار یاسوج،کاکان به دنا، که در زمان یدالله مرادی مدیرکل اسبق اداره میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شد و در زمره پروژه های استانی برای توسعه گردشگری مرکز استان قرارگرفت.

پروژه تله‌کابین یاسوج به کاکان که با مساحت ۱۳کیلومتر طبیعت منحصر به فرد آبشار یاسوج به زیبایی‌های خدادادی کاکان و ورودی کوه دوریاب را به هم متصل می‌کرد،امروز در نبود بودجه و با تأکیدات مکرر هنوز بر زمین مانده است.

این پروژه که با ارتفاعی افزون بر ۵۷۰متر از سطح زمین تمامی زیبایی های پایتخت طبیعت در جنوب کشور را با دریچه‌ای دل‌انگیز بر روی همه گردشگران باز می‌کرد ،امروز نه خبری از افتتاح و نه خبری از ساختار آن  درمیان است.

پروژه ملی پاتاوه دهدشت همچنان خاک می خورد

پروژه ملی محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اجرا در استان و حتی در کشور است.

این پروژه ملی که یکی مصوبات سفر مقام معظم رهبری به  استان در سال ۷۳ بوده  نوزده سال از عمر کلنگ زنی آن در استان می گذرد.

شاید یکی از مهترین دلایل کُندی این پروژه موقعیت توپوگرافی و تعطیلی کامل آن در زمان دولت اصلاحات بوده که در زمان دولت نهم و دهم شتاب  خوبی گرفت ولی به یکباره بعد از یک شتاب دوباره راکد ماند.

این پروژه ملی و حساس که به طول ۱۳۶کیلومترحد فاصل اصفهان به بندر امام را حدوداً ۲۰۰ کیلومتر کاهش می دهد و باعث نزدیکی بلاد شمالی کهگیلویه وبویراحمد به جنوب می شود امروز به دلیل نبود بودجه و سرمایه گذاری نکردن خوب دولت یازدهم بر روی پروژه های داخلی هنوز نیمه کاره رها شده.

این پروژه  در قالب ۴ قطعه در دست ساخت است که قطعه شمار یک جاده”پاتاوه-دهدشت” به طول ۲۶ کیلومتر به سمت یاسوج و قطعه ۴ به طول ۱۹ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و قطعه ۲ به طول ۲۸ کیلومتر به عنوان یک قطعه کلیدی جهت دسترسی به قطعه سوم  هنور نیمه کاره است.

حسن نوروزی مدیر برنامه وبودجه استان کهگیلویه وبویراحمد در دومین نشست شورای اداری کهگیلویه وبویراحمد در سال ۹۵ به تدبیر جدید مسئولان برای توسعه پروژه های عمرانی رها شده دولت در سال جدید اشاره کرد و گفت: بیش از یکهزار و ۷۰۰ پروژه نیمه تمام با اعتبار مورد نیاز بیش از دو هزار میلیارد تومان وجود دارد که به هیچ وجه دولت توان اجرایی کردن انها را با شرایط اعتباری و منابع مالی محدود ندارد.

وی تصریح کرد:واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی و پیمانکاران با توان مالی بالا از راهبردها و اولویت های مهم اقتصادی در دولت یازدهم و این استان در سال ۹۵ خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: بدون شک استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در شرایط کنونی مهمترین راهکار برای شتاب بخشی در روند اجرایی و تکمیل این طرح ها است

کهگیلویه و بویراحمد ۱۸۰۰ ‌پروژه نیمه‌تمام ‌دارد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه امیدواریم رتبه استان در بین سایر استان‌ها از لحاظ زیرساخت‌ها و شاخص‌های توسعه بهبود یابد، گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه تمام در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

ژمان نیک‌اقبالی در حاشیه نخستین نشست شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این نشست شیوه‌نامه جدید پیشنهادی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بررسی شد که در مورد چگونگی اداره شورای فنی، اعضای شورای فنی، کمیته‌ها و وظایف شورای فنی پیشنهادات جدیدی ارائه شد.

وی افزود: پیشهادات استان در مورد این شیوه‌نامه ضمیمه و ارسال می‌شود تا در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پشنهادات همه استان‌ها جمع‌بندی شود.

نیک‌اقبالی تصریح کرد: شواری فنی شامل ۱۰ عضو رسمی بود که حق رأی داشتند که از یک سو هم تعداد اعضا زوج بود و ممکن بود مشکلاتی به‌وجود آید و هم اینکه سندیکای پیمانکاران استان به عنوان نماینده بخش اعظمی از مواردی که در شورای فنی باید بحث شود و با توجه به لزوم حضور نمایندگان پیمانکاران در این شورا پیشنهاد شد که اتحادیه صنفی پیمانکاران به اعضای اصلی شورای فنی اضافه شوند.

، بارها در جلسات شهرستانی و استانی رونق کهگیلویه در گرو توجه به بخش کشاورزی عنوان شده اما در عمل کمتر توجهی به توسعه شهرستان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه بخش کشاورزی و اثرگذاری آن شده است.

مصداق بارز فاصله حرف تا عمل مسئولان را می‌توان در چگونگی روند اجرای عملیات مهمترین پروژه آبرسانی در کهگیلویه که زمینه ایجاد اشتغال پایدار، رونق کشاورزی و خروج شهرستان از بن‌بست است را می‌توان به وضوح دید.

*پروژه آبرسانی دهدشت غربی و اما اگرهای اجرای پروژه

دهدشت غربی با مساحت هفت هزار هکتار از نظر زمین کشاورزی غنی و مساعد بوده اما به دلیل مرتفع بودن آن نسبت به رودخانه‌های مجاور با کمبود آب مواجه است.

ماهیت تپه‌ ماهوری این دشت نیز باعث بروز مشکل در امر آبیاری شده است؛ در این راستا پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که از هفت هزار هکتار اراضی موجود به طور خالص بیش از ۵۶۰۰ هکتار قابل کشاورزی است.

رونق کشاورزی در این زمین‌ها به حدود پنج متر مکعب در ثانیه آب نیاز دارد که تأمین آب مورد نیاز بیش از ۳۳ هزار هکتار آن به روش‌های تحت فشار و ۲۳ هزار هکتار دیگر به روش ثقلی پیش‌بینی شده است.

*کلنگ‌هایی که در کهگیلویه به مذاق زمین خوش نمی‌آید/از پتروشیمی تا سیمان تنگ سپو و اینک آبرسانی

در همین راستا سال ۸۹ کلنگی با هدف تأمین آب اراضی دهدشت غربی بر زمین زده شد که هدف از آن اشتغالزایی ۶ هزار نفر، آبیاری ۵۵۰۰ هکتار از اراضی حومه غربی و عمران آبادانی در شهرستان با راه‌اندازی این پروژه مهم جرقه نوری در دل‌های تاریک جوانان جویای کار و کشاورزان زده شد؛ اما به نظر می‌رسد سرعت لاک‌پشتی این پروژه بهره‌برداری از آن را به نوادگان نسل منتظر می‌رساند که هم اکنون نیز عملیات اجرایی آن متوقف شده است.

تجربه تلخ کلنگ‌زنی بی‌رمق پتروشیمی و سیمان سپو به نوعی مردم را نسبت به اجرای پروژه‌ها بدبین و ناامید کرده است که اینک طرح بزرگ آبرسانی دهدشت غربی که هدف از آن ایجاد تحول عظیم در بخش کشاورزی و توسعه شهرستان کهگیلویه است به علت نبود اعتبار همچنان زمین گیر شده است.

سید عمران تقوی رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه با بیان اینکه اراضی دهدشت غربی به صورت دیم کشت می شود، گفت: با بهره برداری از پروژه آب رسانی دهدشت غربی تمامی این اراضی به صورت آبی کشت می شود و شاهد افزایش بهره وری خواهیم بود.

تقوی افزود: اگر هر کشاورزی دو تن گندم یا جو سالانه به صورت دیم در این اراضی کاشت و برداشت می کرد اینک با بهره برداری از این طرح کاشت و برداشت ۱۰ برابر می شود.

وی با بیان اینکه زمین های کشاورزی خوب و مستعدی در این حوزه قرار دارد، یادآور شد: مهمترین مشکل این اراضی نبود آب مناسب کشاورزی است که انتظار داریم مسئولان برای بهره برداری سریع تر از این طرح از هر تلاشی دریغ نکنند.

بی سرانجامی پتروشیمی دهدشت پشت سیم های خاردار

پتروشیمی دهدشت در زمینی به مساحت ۱۹۰ هکتار در سال ۸۵ مجوز گرفت و یک سال بعد با حضور محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس، غلام‌حسین نجابت معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و جمعی از مسئولان و مقامات اجرایی کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌‌زنی و با وعده‌ ایجاد شغل مستقیم برای ۳۵۰ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم سه هزار و ۵۰۰ نفر انجام شد اما از آن موقع در حد سند و مطالعه توپوگرافی، مطالعات زیست‌محیطی، فنس‌کشی و محوطه‌سازی، خاکبرداری پلان اولیه و خرید دانش فنی باقی ماند.

13940908001040_PhotoL

وعده ۱۰۰۰ روزه مسئولان وقت در بهره‌برداری از این پروژه بزرگ دنیایی از امید را در جوانان و جویندگان کار به وجود آورده بود اما با گذشت هزاران روز از موعد و به کما رفتن پروژه پتروشیمی دیگر کسی منتظر جان گرفتن روند عمرانی آن نبود و بنا به اظهارنظر یکی از مدیران در گفت‌وگو با رسانه‌ها قرار بود تا جایی که کم‌کم منطقه در نظر گرفته برای تاسیس سایت به گاوداری پیشنهاد شده بود.

شش قفله شدن شهرک های صنعتی یاسوج

 با گذشت آخرین سال از دوران تصدی دولت یازدهم که با شعار قفل های بسته را با کلید تدبیر باز خواهیم کرد، اما هنوز این قفل های زنگ زنگ زده در چهار سال اخیر نتوانسته است از تدبیر این کلید با نصیب باشد.

هرچندمسئولان کهگیلویه و بویراحمد درحالی از بازگشت واحدهای تولیدی راکد استان به چرخه تولید سخن می گویند؛اما در بررسی های خبرنگار ما از این شهرک صنعتی در ۱۰کیلومتری مرکز استان عملا چنین چیزی دیده نمی شود و درب این واحدهای تولیدی همچنان بسته و قفل ها بر انها خودنمایی می کنند.

 امروز در حالی آخرین روزهای تصدی عمر دولت شیخ حسن روحانی بر صدارت پاستور می گذرد که ، تعداد واحد های تعطیل و نیمه تعطیل این مجموعه به شدت افزایش یافته وخبرها حکایت از تعطیلی ۹۰ تا ۹۵درصدی واحدهای تولیدی این شهرک ها خبر میدهند.

 برخی از تولیدکنندگان در این شرکت های صنعتی از ورود برخی کالاهای وارداتی که در این استان قابلیت تولید دارند گلایه مند هستند و این اقدام را ضربه زدن به تولید داخلی و عاملی برای بیکار شدن جوانان این استان می دانند.

ورود کالاهای وارداتی علاوه بر لطمه زدن به واحدهای تولیدی نوپای کهگیلویه و بویراحمد انگیزه برای سرمایه گذاری را به شدت کاهش می دهد و به مرور زمان تولید کنندگان فعلی در رقابت با واردات شکست می‌خورند.

دوران پسا برجام و دبدبه های دولت یازدهم و خنده های ظریف گونه آقای ظریف هم نتوانسته است قفل های زنگ زده واحد های تولیدی استان را باز کند و هر روز که از عمر این دولت می گذرد اقتصاد عاریتی ضربه های مهلک تری بر بدنه تولید استان وارد کرده است.

 قائم مقام معاون امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت در سفر به یاسوج گفت: ۶۰۰ واحد صنعتی تولیدی راکد در دولت یازدهم به چرخه تولید بازگشت که با فعال شدن این واحدهای تولیدی ۱۵هزار فرصت شغلی ایجاد شد؟!

 پروژه هایی که در یاسوج از تدبیر و امید بی نصیب ماند

دولت روحانی که با وعده های عملی نشده همچنان دل به برجام بی فرجام سپرده است در استان کهگیلویه و بویراحمد که یک درصد وسعت کشور را تشکیل می دهد نتوانسته است پروژه های به یادگار مانده از دولت قبل را به سرانجام برساند و  تغییر و تحولی در این استان ایجاد کند.

رتبه نخست بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در کشور از جمله شاهکارهای مسئولان دولت یازدهم در این استان است که در کنار صدها پروژه عملی نشده و وعده محقق نشده خودنمایی می کند.

mehrvarzi.ir

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.